کد مطلب: 204965
خطيب‌زاده:
در صورت دستيابي به توافق دولت آبنده به آن پايبند خواهد بود
تاریخ انتشار : 1400/04/15 09:04:56
نمایش : 818
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: در صورت دستيابي به توافق، دولت جناب آقاي رئيسي نيز به آن وفادار خواهد بود زيرا بر خلاف رويکرد برخي طرف‌هاي ديگر، پايبندي به تعهدات و قول هاي داده شده، همواره براي جمهوري اسلامي ايران يک اصل به شمار مي‌آيد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ سعيد خطيب زاده در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص موضع برخي از مقامات غربي مبني بر لزوم انتظار براي روي کار آمدن دولت جديد جمهوري اسلامي ايران جهت دستيابي به توافق، اظهار داشت: مواضع ايران در خصوص برجام و رفع تحريم ها، جزو مواضع اصولي نظام است و  با تغيير دولت نيز تغييري در آن ايجاد نخواهد شد.

 وي افزود: بنابراين در صورت دستيابي به توافق، دولت جناب آقاي رئيسي نيز به آن وفادار خواهد بود زيرا بر خلاف رويکرد برخي طرف‌هاي ديگر، پايبندي به تعهدات و قول هاي داده شده، همواره براي جمهوري اسلامي ايران يک اصل به شمار مي‌آيد.

سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص پيشرفت مذاکرات نيز گفت: پيشرفت‌هاي صورت گرفته در مذاکرات وين يک واقعيت است که همه طرف هاي مذاکرات به آن اذعان دارند، گرچه هنوز موضوعات مهمي باقي مانده است که عمدتا نيازمند تصميم‌گيري از سوي ساير طرف‌ها بويژه آمريکاست. در واقع نهايي شدن توافق جهت احياي برجام  منوط به اراده سياسي طرف ها ديکر براي اتخاذ تصميمات سخت از سوي آنها دارد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح کرد: تلاش هيات جمهوري اسلامي ايران اين است که مذاکرات هرچه زودتر به نتيجه رسيده و تحريم‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران رفع شود، با اين وجود براي دستيابي به توافقي که منافع ملت ايران را تامين کند هيچ ضرب الاجلي تعيين نمي‌کنيم و مذاکرات تا زماني که توافقي مطلوب براي ايران حاصل گردد ادامه خواهد داشت.

وي تاکيد کرد: همانطور که بارها گفته شده است، ما عجله اي براي توافق نداريم اما اجازه فرسايشي و طولاني شدن مذاکرات را نيز نخواهيم داد.

 ۱۳ زنداني در روزهاي اخير به کشور منتقل شدند

خطيب زاده همچنين در خصوص انتقال زندانيان ايراني از کشورهاي ديگر اظهار داشت: در روزهاي اخير با پيگيري وزارت امور خارجه و ساير نهادهاي مسئول، در مجموع ۱۳ زنداني ايراني محبوس در ژاپن و افغانستان، از زندان‌هاي اين دو کشور به کشورمان منتقل شدند.

 وي افزود: ابتدا در تاريخ نهم تير، در راستاي اجرائي کردن موافقتنامه انتقال محکومين ايراني فيمابين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت ژاپن، براي نخستين بار با پيگيري مستمر معاونت کنسولي ،مجلس و امور ايرانيان وزارت امور خارجه ، تلاش مداوم سفارت کشورمان در توکيو و همچنين همکاري وزارت دادگستري جمهوري اسلامي ايران سه تن از هموطنان محبوس در کشور ژاپن، با همراهي نمايندگان اداره کل کنسولي وزارت امور خارجه  و وزارت دادگستري به ميهن اسلامي منتقل شدند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: همچنين با توجه به پيگيري و تلاش‌هاي اداره کل کنسولي وزارت امور خارجه و سفارت جمهوري اسلامي ايران در کابل، و موافقت مراجع ذيصلاح افغانستان مبني بر انتقال ده تن از زندانيان ايراني محبوس در زندان‌هاي افغانستان براي گذراندن ادامه دوران محکوميت‌شان در ايران، اين افراد با حضور کنسول سفارت جمهوري اسلامي ايران در کابل و جمعي از مقامات افغانستان روز پنجشنبه  دهم تير ماه از فرودگاه بين‌المللي کابل به مقصد فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) انتقال يافتند.

 خطيب زاده افزود: افراد مذکور با حضور نمايندگان وزارت امور خارجه  و وزارت دادگستري و پس از طي مراحل قانوني، تحويل نيروهاي امنيتي و انتظامي مستقر در فرودگاه امام خميني (ره) شدند.

استفاده از زبان زور سودي براي امنيت منطقه ندارد 

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين درپاسخ به سئوالي در خصوص  ادعاي منتشر شده در برخي رسانه هاي غربي مبني بر انتقال پيام از سوي ايالات متحده به ايران در مورد حملات اخير به سوريه و عراق از طريق کانال‌هاي ديپلماتيک، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران همواره تاکيد داشته که زبان زور و تهديد هيچ سودي براي برقراري امنيت منطقه نخواهد داشت؛ ايالات متحده بايد متوجه شود که با قلدرمآبي نه تنها به اهداف منطقه‌اي خود نمي رسد، بلکه روز به روز وضعيت خود را در غرب آسيا بغرنج تر مي سازد.

وي با تاکيد بر اينکه ايران بناي دخالت در امور داخلي عراق را نداشته و ندارد، گفت: حملات مکرر و اعلام شده ايالات متحده عليه مواضع نيروهاي عراقي و سوري در مرز دو کشور، تنها در جهت ضربه زدن به مهارکنندگان اصلي هسته‌هاي خفته داعش و تقويت باقيمانده‌هاي اين سازمان تروريستي است.

مخالف عضويت ناظر رژيم صهيونيستي در اتحاديه‌ آفريقا هستيم 

خطيب زاده همچنين در پاسخ به سئوالي درباره قصد رژيم صهيونيستي براي درخواست کسب موقعيت عضو ناظر در اتحاديه آفريقا، مراتب نگراني عميق و مخالفت قاطعانه جمهوري اسلامي ايران با چنين اقدامي را ابراز داشت.

وي از دولت‌هاي عضو اتحاديه آفريقا خواست براي نمايش عزم سياسي خود در زمينه پاي‌بندي به آرمان فلسطين، مصوبات سازمان‌هاي بين‌المللي مهمي مانند سازمان همکاري اسلامي در مورد لزوم مخالفت با هر اقدام مربوط به اعطاي عضويت يا مناصب به رژيم اشغالگر قدس در سازمان هاي بين‌المللي و منطقه‌اي را محترم شمارند.

خطيب زاده اضافه کرد: يوسف العثيمن، دبيرکل سازمان همکاري اسلامي (OIC) نيز طي نامه اي به محمد جواد ظريف وزير امور خارجه در تاريخ دوم تير ماه، ضمن ابراز قدرداني از تعهد جمهوري اسلامي ايران به  اصول سازمان همکاري اسلامي و مشارکت کشورمان در حمايت از اقدام مشترک کشورهاي اسلامي در قبال موضوعات مرتبط با امت اسلامي که در صدر آن موضوع فلسطين و قدس شريف قرار دارد، در خصوص اخبار دريافت شده از سوي برخي منابع رسمي مبني بر قصد رژيم صهيونيستي براي درخواست کسب موقعيت ناظر در اتحاديه آفريقا (AU) مراتب نگراني عميق خود را ابراز داشته است.

وي افزود احراز موقعيت ناظر از سوي رژيم صهيونيستي در اتحاديه آفريقا به منزله تشجيع اين رژيم براي تداوم سياست‌هاي استعماري و نژادپرستانه خود، و انجام حملات نظامي و ارتکاب جنايات بيشتر عليه مردم فلسطين خواهد بود.

 تصميم اتيوپي گامي درست در مسير برقراري ثبات و آرامش است

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در واکنش به خبر آتش بس يک طرفه بشردوستانه دولت اتيوپي در مقابل جبهه آزادي بخش مردم تيگراي پس از گذشت ۸ ماه نبرد سخت، ضمن تبريک به ملت و دولت جمهوري فدرال دموکراتيک اتيوپي براي برگزاري ششمين دور انتخابات پارلماني در فضايي آرام و مسالمت آميز، با استقبال از اين اقدام بشردوستانه دولت اتيوپي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از نزديک شاهد تحولات سياسي و نظامي در اتيوپي است. تصميم دولت فدرال براي برقراري آتش بس بشردوستانه در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۱ در تيگراي گامي درست در مسير برقراري ثبات و آرامش است.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: ما خواستار حمايت همه طرف ها از آتش بس هستيم تا صلح و امنيت در منطقه برقرار شود و شرايط براي بازگشت مردم به زندگي عادي فراهم شود.

 نگاهمان به مذاکره با عربستان مثبت است

خطيب‌زاده درپاسخ به سوالي در خصوص موضع اعلام شده از سوي وزير امور خارجه عربستان سعودي مبني بر استقبال اين کشور از گفت و گو با ايران و نيز تاکيد وي بر لزوم اثبات پايبندي جمهوري اسلامي ايران به تضمين امنيت و ثبات منطقه، اظهار داشت: مقامات عربستان سعودي بايد بدانند که جمهوري اسلامي ايران بر اساس مواضع اصولي خود، همواره خواهان حفظ صلح و امنيت منطقه خليج فارس توسط کشورهاي منطقه بوده است.

وي خاطرنشان کرد: اين رويکرد با تلاش‌ها و رشادت‌هاي صورت گرفته از سوي ايران، در پايان دادن به سيطره داعش و ساير گروه‌هاي تروريستي در عراق و سوريه و جلوگيري از نفوذ گروه‌هاي تکفيري به کشورهاي حوزه خليج فارس کمک شاياني کرده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: ما همواره از گفت و گو براي دستيابي به نتايج ايجابي استقبال کرده و نگاهمان به مذاکره با عربستان مثبت است. 

 تصميم‌گيري در حوزه ايرانيان خارج از کشور توسط مراجع قانوني اتخاذ مي‌شود

خطيب زاده همچنين درپاسخ به سوالي در خصوص اتخاذ تصميمات جديد در مورد ورود و خروج برخي از ايرانيان خارج از کشور اظهار داشت: هر گونه تصميم گيري و سياستگذاري در حوزه ايرانيان خارج از کشور توسط مراجع قانوني دي ربط اتخاذ مي‌شود و هر تصميمي تازه اي در اين خصوص از سوي دبيرخانه شوراي عالي ايرانيان خارج از کشور منعکس خواهد شد.

اظهار نظرهاي سياسي با روح منشور المپيک ناسازگار است

وي در واکنش به ادعاهاي بي‌اساس برخي رسانه‌هاي غربي در مورد ورزش ايران و حضور در المپيک، اينگونه اظهارات و اقدامات سياسي را با روح و منشور المپيک و رسالت ورزش، ناسازگار دانست و گفت: ايران بعد از انقلاب اسلامي، بيشترين توسعه را در امر ورزش‌هاي همگاني و قهرماني داشته و با توسعه زيرساخت در اين بخش‌ها، امسال نسبت به همه ادوار گذشته، بالاترين سهميه المپيک را در تاريخ اين بازي‌ها کسب کرده است که نشان از رشد و بالندگي اين بخش دارد.

خطيب زاده افزود: جمهوري اسلامي ايران با همه ملاحظات فرهنگي، جزو اولين‌ها در بحث عدالت جنسيتي بوده و امسال دختران اين سرزمين بعد از ۵۷ سال حضور موثر در دو و ميداني خواهند داشت.

وي تاکيد کرد: آمار و ارقام ورزشي حاکي از آن است که جمهوري اسلامي ايران در بحث ورزش، طي چند دهه گذشته به شکل انسان محور کار کرده که باعث رشد و بالندگي زنان و مردان ورزشکار اين مرز و بوم شده است، و شرايط ورزش کشور به گونه اي است که ژست‌هاي سياسي نمي تواند واقعيت امروز ورزش ايران در صحنه داخلي و عرصه بين المللي را بپوشاند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در ادامه اشاره کرد: امروز ورزش ايران، ورزش پاکي است که خانواده و اخلاقيات، اولويت نخست آن است و در همين چارچوب، قهرمانان ايراني اصول اخلاقي را در راس فعاليت ها و اقدامات ورزشي خود قرار داده اند. براي جمهوري اسلامي ايران، رشد چند بعدي ورزشکاران مهم است و برخي هياهوهاي رسانه اي، ما را از مسير درست در اين بخش منحرف نخواهد کرد.

بخش کنسولي سرکنسولگري ايران در مزار شريف با آرام شدن شرايط فعاليت‌هاي خود را آغاز خواهد کرد

سخنگوي وزارت امور خارجه، در پاسخ به سئوالي درباره برخي اخبار منتشر شده در خصوص تعطيلي سرکنسولگري ايران در شهر مزارشريف افغانستان نيز اظهارداشت: بخش کنسولي سرکنسولگري به دلايل امنيتي پذيرش حضوري متقاضيان ويزا را متوقف نموده بود که با آرام شدن شرايط مجددا فعاليت‌هاي خود را آغاز خواهد نمود.

خطيب زاده در خصوص پيشنهاد جمهوري آذربايجان در راستاي ايجاد يک بستر همکاري منطقه اي ۳ + ۳ اظهار داشت: با آزاد سازي اراضي جمهوري آذربايجان، زمينه براي همکاري کشورهاي منطقه قفقاز و سه کشور پيراموني جمهوري اسلامي ايران، روسيه و ترکيه، برپايه احترام به تماميت ارضي همه کشورهاي منطقه فراهم شده است. بر همين اساس جمهوري اسلامي ايران مدل سه به علاوه سه را در تحرکات ديپلماتيک خود درسطح منطقه دنبال کرده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران مناسبات نزديکي با سه کشور قفقاز و کشورهاي روسيه و ترکيه دارد، از اين رو مي تواند گام‌هاي اول را در مسير تحقق اين همکاري بردارد.

انتهاي پيام/ک

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg